Puheenjohtajan palsta

Kevät 2022

Mahtavaa alkavaa vuotta 2022. Taas täytyy aloittaa sanonnalla, ”eletään ihmeellisiä aikoja”. Korona kiusaa meitä, eikä tahdo päästää meitä otteestaan. Rajoitukset koskevat meitä kaikkia jollakin lailla, eikä tiedä kuinka pitkästi.

Syksylle 2021 saatiin yhdistyksen kerhotoiminta mukavasti pyörimään, lähes totuttuun tapaan. Oltiin kyllä valmiita kerhotoiminnan keskeyttämiseen jos olisi ollut tarvis, joitain yksittäisiä kerhokertoja lukuun ottamatta kerhot pyöri hyvin. Väkeä niissä kävi, mutta ymmärrettävästi Korona näkyi kävijä määrässä. Kerho-ohjaajat on tärkeässä roolissa ympäri Satakuntaa, jotka tiesivät aina ajanmukaisesti paikallisen Korona tilanteen. Näin jatketaan myös tänä talvena ja keväänä kerhotoiminta koko Satakunnassa, ollaan varpailla ja kuunnellaan kuinka maailma makaa.

Meillä oli viime vuonna taas yhdistyksen kevät- ja syyskokous yhdistetty kuten edellisvuonna. Tiistaina 21.9.2021 kokous pidettiin, päätettiin yhteistuumin Aivoliiton suosituksesta vaihtaa nimeä tai muuttaa hieman. Yhdistyksemme nimi oli ”Satakunnan AVH-yhdistys ry”, mutta muutoksen jälkeen yhdistyksen virallinen nimi on ”Aivoliiton Satakunnan AVH-yhdistys ry”. Nimen muutos voi tuntua turhalta, mutta sitä hieman kun miettii, voi olla hyvä ratkaisu. Kirjainyhdistelmä AVH on tietysti meille aivan selvää, mutta suurelle yleisölle ei aina ole selvää mitä kirjainyhdistelmä tarkoittaa. Toivottavasti sana Aivoliitto tuo vähän selvyyttä asiaan, ainakin sen, että ollaan vammais- ja sairausjärjestö. Joka vuosi sairastuu n. 25000 ihmistä Suomessa, on siis hyvä että ollaan näkyvillä. Paras keino on ennalta ehkäistä aivoverenkiertohäiriöt tiedottamalla ihmisille sen vakavuudesta. Muistetaan riskitekijät, verenpaine esim. mittaillaan sitä ja haetaan siihen lääkäriltä lääkitys tarvittaessa. Ei kaikki tärkeä toiminta ole ns. ruudinkeksijä hommia. Tälläinen ennalta ehkäisevä toiminta voisi sopia yhdistykselle muun toiminnan rinnalle, tottakai se vaatii lisää vapaaehtoisia. Ehkä jokainen voi mennä itseensä ja kysyä, olisiko minulla jotain annettavaa tälläiselle asialle. Olin lukenut jostain, aivoverenkiertohäiriöt maksaa n. 1.1 miljardia Suomen valtiolle, Suomen valtio olemme me. Toistan itseäni, eli ennaltaehkäisy olisi paras keino vähentää AVH-sairauksia.

Vuosi 2022 kehotoiminta alkaa taas totutusti, heti alkuvuonna saadaan taas varsinaisille jäsenille lähetettyä jäsentiedote. Jäsentiedotteessa on kerhotoiminnasta ja vähän muuta tietoa. Mitään yhteisiä retkiä ei keväällä järjestetä, kerhot saattavat järjestää omia retkiään, jotka olisi hyvä pistää tieto kotisivuille. Kotisivuja on hyvä joskus seurata, voi olla jostain tapahtumista ilmoitus. Kerho-ohjaajien olisi hyvä käydä kerholaisten kanssa tutustumassa kotisivuihin. Yhdistykselle on myönnetty Solaris-lomien tuettu-loma toukokuulle 2022 Lappajärven Kivitippuun, siitä tarkemmin kerho-ohjaajilta ja kotisivuilta alkuvuonna.

Kaikille voimia ja terveyttä vuodelle 2022, tavataan toiminnan merkeissä. Vierivä kivi ei sammaloidu, kaikki liikkeelle voimiensa mukaan.

Puheenjohtaja Juha Pajuniemi

Puheenjohtajan edelliset kirjoitukset

Puheenjohtaja Juha Pajuniemi Neurolenkin lähtötunnelmissa 12.5.2018.