Puheenjohtajan palsta

Kevät 2019

Näin vuodet toisensa perään vaihtavat vuosilukua, nyt vuosimalli on 2019. Ajattelin heti alkuvuonna pistää ajatuksia kasaan viime vuodesta. Vuosi 2018 oli kerhotoiminnalta saman kaltainen, kun edelliset vuodet, retki- ja matkatoiminta myös totutunlainen. Alue-kerhojen lisäksi toimi omaisten tapaaminen ja työikäisten tapaaminen, jotka jatkavat myös vuonna 2019. Omaisten tapaaminen on tarkoitettu vain omaisille niin puolisoille, lapsille, ystäville ja niille, jotka ovat omaisenlailla tekemisissä AVH sairastuneen kanssa. Työ-ikäisten tapaaminen on tarkoitettu noin alle 65 vuotiaille, tapaamiseen on tervetulleita myös omaiset, ystävät ja tietysti monelle   tärkeät avustajat. Tapaamisissa puhutaan AVH:hon liittyvää asiaa, sekä tuetaan toisia vertaistuen merkeissä. Tapaamiset ovat fyysisesti Porissa, mutta toivotaan ettei se olisi este saapua paikalle saamaan vertaistukea. Vuosi 2018 oli siinä mielessä erillainen, suuntauduimme aika paljon yhdistyksen ja jäsenistön lisäksi ns. suureen yleisöön. Oltiin yhdistys esittelyissä, elävänä kirja esittelyitä, kokemustoimintaa vietiin eteenpäin ja oltiin koekaniineina tuleville fysioterapeuteille SAMK:sa ja kerrottiin miltä tuntuu AVH.

Yhdistyksemme kotisivut ollaan saatu mukavasti toimimaan. Netti sivuja päivitetään, sivuilta löytyy yhdistyksen jäsenkirje ja tietoja kerhotapahtumista sekä linkkejä meille tärkeille asioille. Kerrothan kotisivuista mielipiteesi sekä parannus ehdotuksesi koko yhdistyksen toiminnasta.

Olemme saaneet 2018 uutta väkeä niin jäseneksi, kuin myös yhdistys puuhaihmisiä. Varmaankin se, että ollaan toimittu yhdistyksen ulkopuolella ja tultu kohderyhmälle tutuiksi on lisännyt jäsen määrää yli 550 jäseneen. Yhdistystoimijoita on hyvä saada mukaan, niin saadaan jäsenille rakennettua laadukasta ja mielenkiintoista toimintaa. Myös meistä Suomen suurimpiin sairausryhmään kuuluvista ja meidän tarpeista on hyvä pitää ääntä, siihenkin tarvitaan puuhaihmisiä viemään sitä eteenpäin.

Oli lokakuu 2018 ja yhdistyksen syyskokous pidettiin Yhteisötalo Otavassa Porissa. Sain jatkaa yhdistyksen puheenjohtajana myös vuoden eteenpäin, kiitos siitä. Joulukuun 2 päivä perinteiset joulujuhlat pidettiin Rantakartanossa Porissa n. 80 hengen voimin. Vielä 8.12 oli voiman näyttö, seurakuntakeskuksessa Porissa oli vammaisjärjestöille suunnattu myyjäiset. Yhdistyksemme oli jälleen mukana, Marjatan johdolla jo vuosien kokemuksella.

Itse sain olla mm. Rauman AVH-kerhon 30 vuotisjuhlassa syyskuussa lausumassa muutaman sanan ja viemässä kukkatervehdyksen. Tilaisuus oli juhlava ja lämminhenkinen. Olihan vuoden aikana muitakin juhlia, joissa yhdistyksen henkilöitä oli paikalla. Tapahtuma rikas vuoteni päättyi puurojuhlaan, olin saanut kutsun saapua paikalle Rauman AVH-kerho Raum Baat”nuoret” tapaamiseen ja joulujuhlaan. Juteltiin asiaa ja asian vierestä juuri kuten kerhoissa pitäisi olla, rennosti ja kaikki huomioiden.

Suuri kiitos vuodesta 2018 joten siirrytään vuoteen 2019. Viedään yhdistystä yhdessä eteenpäin, tule vaikka uteliaisuuttasi katsomaan toimintaamme. Otathan rohkeasti yhteyttä, jos on kysyttävää.

Puheenjohtaja Juha Pajuniemi

SATAKUNNAN AVH-YHDISTYS Ry