Puheenjohtajan palsta

Kevät 2020

Kun aloin kirjoittamaan tätä palstaa, niin ei ollut vielä tänä talvena lumi paljon Satakuntaa kiusannut enkä suuret pakkaset nurkissa paukkuneet. Luulisi jonkun näköinen talvi tulevan myös tänäkin talvena Satakuntaan. Mennään rauhassa eteenpäin, kyllä jo kesän alussa tämäkin talvi on voitettu.

Meillä on Satakunnan AVH-yhdistys ry teema tänä vuonna 2020 aktiivisuus ja motivointi. Sen johdosta lähetetään yhdistyksen jäsenkirjeen 1/2020 mukana liikuntakortin, jota toivotaan otettavan käyttöön ja motivoimaan meitä aktiiviseksi. Liikuntakortissa on ohjeet sen käyttämiseen. Liikuntakortti ei ole kilpailu käyttöön tarkoitettu, vaan on tarkoitus herätä ja huomata pienenkin liikunnan merkityksen meille kaikille mahdollisuuksien mukaan. Kortissa on ohjeet sen palauttamisesta, mikäli haluat osallistua arvontaa. Arvonta huipentuu Neurolenkki 3 tapahtumassa Porin Kirjuriluodolla 23.5.2020 klo 12.00, jonne toivotaan jäsenistö sankoi joukoin mukaan pienelle helppokulkuiselle lenkille ja tutustumaan muihin neurologisiin vammaisjärjestön jäseniin sekä meitä lähellä oleviin sidosryhmiin. Tehdään Neurolenkistä maakunnan merkittävin NV-järjestöjen tapahtuma.

Vuosi 2020 toiminnaltaan jatkaa saman henkisenä, kun aikaisemmin. Omaisten kerhoa koitettiin parin vuoden aikana, mutta huonolla menestyksellä lopetettiin viime syksynä. Jonkun verran oli kerhon kysyjiä, mutta kävijöitä ei ollut. Allasjumppa lopetetaan tähän vuoteen, kävijöiden vähäisyyden vuoksi. Paljon on kerhoja/ tapaamisia, erilaisia matkoja/retkiä sekä muuta toimintaa. Tietoa toiminnasta löytyy tietysti jäsenkirjeistä, joita lähetetään kaksi tänäkin vuonna. Meillä on hyvät ja juuri hiljattain uusiutuneet kotisivut, joita toivotaan jäsenien seuraavan aktiivisesti, toivotaan kerhojen tiedottavan tapahtumista myös kotisivuilla.

Viime vuosi oli puuhakas vähän uusilla rintamilla. Oltiin yhteistyössä mm. sairaaloiden kanssa, kuntoutuslaitosten eli sairaanhoidon ammattilaisten kanssa. Varmaan tänä vuonna tulette kuulemaan sellaisia sanoja, kun vertaistuki/vertaistuettava, kokemustoimia, yhdistysesittelijä tai elävä kirja. Jos edellä mainitut sanat tuo mielenkiintoa, niin yhdistykseen rohkeasti yhteyttä. Paljon on vielä tehtävää AVH kirjainyhdistelmän tunnetuksi tekemiseen, sen tunnetuksi tekemiseen me olemme eturintamassa.

Voitaisi ottaa sellainen tehtävä. Pidettäisi huoli lähiomaisista niin, että he mittaisivat verenpaineensa ainakin kaksi kertaa vuoden aikana. Eikä unohdeta itsekkään sitä verenpaineenmittausta ja sen tärkeyttä.

Hyvää ja onnellista vuotta 2020.

Pj. Juha Pajuniemi, Satakunnan AVH-yhdistys ry

Puheenjohtajan edelliset kirjoitukset

Puheenjohtaja Juha Pajuniemi Neurolenkin lähtötunnelmissa 12.5.2018.