Meidän korvaamaton kovalevymme

"Maailma ei pyörisi, jos ei aivot hyörisi" (Leena Sainio)

Aivot on korvaamaton kovalevymme joista meidän jokaisen on huolehdittava elämänkaaremme jokaisessa vaiheessa. Aivojen hyvinvoinnista eli aivoterveydestä voi jokainen meistä huolehtia hyvinkin helpoilla erilaisilla tavoilla esimerkiksi säännöllisellä liikkumiselle, oikeanlaisella terveellisellä ravitsemuksella, riittävä uni ja lepo, sosiaaliset suhteet sekä mielen rentoutus harjoituksilla tai mielekkään tekemisen avulla.

Työskentelen hoitotyön tehtävissä. Kiinnostukseni ja ammatillinen osaaminen on painottunut neurologisten erityisesti aivoverenkiertohäiriö potilaiden hoitotyöhön ensin akuutilla puolella ja nyt lähivuosina kuntoutuksen puolella. Olen myös lähiomaisena joutunut seuraamaan vierestä ja tukemaan parhaani mukaan nuorena aivoverenkiertohäiriöön sairastunutta lähimmäistäni. Koin myös viimeisten vuosien aikana oloni väsyneeksi, unohtelin asioita sekä ärtyneeksi.

Löysin Aivoliiton sivuilta jutun aivoterveydestä ja kiinnostuin aiheesta. Erityisesti innostuin tutkiskelemaan ja pohdiskelemaan omaa hyvinvointiani ja erityisesti omaa aivoterveyttäni. Halusin löytää erilaisia keinoja kehittää ja parantaa aivojen hyvinvointiani. Kyseisestä Aivoliiton sivulta löytyi esite ja haku Aivoterveys osaaja koulutukseen. Koulutuksen tavoitteena oli kouluttaa vapaaehtoisia aivoterveysosaajia, jotka pitävät aivoterveysluentoja asiasta kiinnostuneille tahoille. Päädyin siltä istumalta hakemaan kyseiseen koulutukseen. Pääsin opiskelemaan ja valmistuin Satakunnan ensimmäiseksi Aivoliiton Aivoterveysosaajaksi keväällä Turussa 2022.

Koin saaneeni aivoterveys koulutuksesta hyvää tietoa ja neuvoja itselleni tulevaisuuteen. Koulutus myös sytytti itsessäni kipinän toimia jatkossa vapaaehtoisena Aivoterveys luennoitsijana kaikille aiheesta kiinnostuneille tahoille.

Joten jos kiinnostuit kuulemaan lisää, voitte ottaa minuun yhteyttä sähköpostitse. Olen halukas ja innokas tulemaan Aivoliiton Aivoterveysosaajana yhdistysten kerhoihin tai ryhmiin pitämään maksuttomia aivoterveysluentoja, joissa jaan tietoa aivoterveydestä sekä tavoista edistää sitä.

Kirjoittaja: Senja Palmu (senja.pihlava@hotmail.com)